App bekæmper madspild i samarbejde med butikker og restauranter
Med en app hjælper Too Good To Go forbrugerne med at redde varer, der ellers var blevet smidt ud.
Det er godt for både forbrugerens pengepung og miljøet.
Butikkerne og restauranterne, der sælger maden, får til gengæld penge for det, de før smed ud.
Sammen gør de en værdifuld indsats for at begrænse det store madspild i samfundet.
Til at holde styr på økonomien har den succesfulde start-up valgt Uniconta, der leverer fleksibilitet til en ny virksomhed i konstant udvikling.
”Som en ung virksomhed med en ny forretningsmodel er det vigtigt for os at kunne tilpasse vores systemer undervejs,” forklarer Christina B. Nielsen, der er Head of Accounting.
”Der er ofte behov for at ændre på noget eller for at opfinde noget, der løser et problem, vi ikke havde forudset.
Her har Uniconta vist sig fleksibel, både teknisk og økonomisk.
Det er nemt rette til, og det er langt billigere end i de systemer, jeg tidligere har arbejdet med.”
Fra Case til beslutning:
Til at begynde med benyttede Too Good To Go sin revisor til bogføringen, og da Christina startede, bogførte hun i revisorens Navision-system.
”Men det var ikke skræddersyet til vores brug, så ret hurtigt gik vi i gang med at kigge på forskellige alternativer.
Vi blev anbefalet at se nærmere på Uniconta, og på deres hjemmeside fandt vi en case om en virksomhed med de samme behov som os, der havde valgt en Uniconta-løsning.
Vi talte med dem og endte med at samarbejde med Concept Data, der også var deres leverandør.”
Ordrerne direkte fra backend:
I samarbejde med Concept Data udviklede Too Good To Go en løsning, der indlæser ordrerne direkte fra deres backend.
I deres Uniconta-løsning har de også opbygget en speciel betalingsløsning til betaling af deres kunder.
”Vi modtager betaling fra forbrugerne via app’en, hvor de betaler med kreditkort.
Det er penge, vi skylder til vores kunder, altså butikkerne. Butikkernes omsætning overføres fra backend til Uniconta.
Samtidigt danner systemet en salgsordre for vores fee, og fakturering til butikkerne foretages fra Uniconta.
Netto skylder vi altså vores kunder penge, som bliver overført til online banken med den udbetalingsløsning, vi har udviklet sammen med vores leverandør.
Internatinal ekspansion:
Too Good To Go opererer allerede nu i en række andre lande – og flere er på vej. Her har det været praktisk, at det er meget nemt at udforme individuelle faktura-formater til de forskellige lande.
Bogføring for de udenlandske datterselskaber sker også i Uniconta.
Lige til at gå til:
”Oprindelig var vi to, der benyttede Uniconta-løsningen.
Vi stadig ikke haft behov for mere end den ene dags undervisning fra Concept Data, som vi fik i starten, opslagsløsningen og så vores support-abonnement.
Som bruger oplever du Uniconta som meget intuitivt og enkelt at gå til,” mener Christina B. Nielsen.
Skal hun pege på Unicontas største fordel, er det da også netop den, hun vælger:
Vi er en ny virksomhed:
Vi ændrer hele tiden vores krav og får nye ideer til, hvordan vi kan være med til at reducere madspild på nye måder.
Derfor er det helt afgørende, at vi arbejder med et åbent system, hvor det er nemt at integrere andre systemer – og at det ikke koster en krig at tilpasse på grund af dyre licenser eller teknisk kompleksitet.”